• lista1

Cumu era inventatu u vetru?

In un ghjornu soleatu assai tempu fa, una grande nave mercantina di u mascheru vulutu in a bocca di u fidu di u fornu nant'à a costa di u Mediterraniu. A nave hè stata carricata cù parechje cristalli di soda naturale. Per a regolarità di l'ebbiu è u fiozu di u mare quì, l'equipaggiora ùn ùn hè micca sicuru. Maestria. A nave s'hè furia quandu hè ghjuntu à una bella sandbar micca luntanu da a bocca di u fiume.

U fenici chì sò stati trapulgu annantu à a barca solu saltendu una grande barca è corse à stu bello sdbar. U sandbar hè pienu di sabbia dolce è fine, ma ùn ci sò e radiche chì ponu sustene u pidinu. Qualchissia hà rimettatu di colpu a soda cristallo naturale nantu à a barca, allora tutti travagliati inseme, anu scurdati di pezzi per custruisce u pudom, è dopu state smette di birricà. U pranzu era prestu prestu. Quandu si imbuchjinu i piatti è preparatu per vultà à a barca, anu scupertu di un maravigliu fenominu: aghju vistu qualcosa di lucente è brillante nantu à a sabbia sottu à u pignellu è u bellu caru. Tuttu u mondu ùn sapia micca questu. Chì ghjè, aghju pensatu aghju trovu un tesoru, allora l'aghju messu. Infatti, quandu u focu era culinatu, u bloccu di sodiu chì susteneva u paterinajodica iMicanje cù u tempu di quartu su terra nantu à alta temperatura, formendu vetitura.

Dopu i sesi i sàviu mostati scupertu stu segretu per accidente, anu amparatu prestu fà. I primi scatini di quarz è soda santirata è si moltevanu in un fornu speciale, è dopu hà fattu u vitru in grandi paura. Picculi perle di vetru. Queste belle perle sò stati soltipulati cun stranieri, è ancu certu a so riccu ancu scagamassi per l'oru è i ghjuvelli, è i sienziosi fatteva una fortuna.

Infatti, i Mesopotisti pruducianu vetru simplice quantu à u 2000 aC. è u veru vetru hè apparsu in Egittu in 1500 BC. Da u 9u seculu aC, fabricazione di vetru hè prosperu ghjornu à ghjornu. Prima di u 6u seculu AD, eranu fabbriche vetru in rodi è Cipru. A cità di Alessandria, Custruita in 332 a.V, era una cità impurtante per pruduzzione di vetru à quellu tempu.

Da u 7u seculu Prezzo, i dipesi arabi cum'è a Mesopotamia, Astia, Egittu è Siria hà ancu fizzatu in fabricazione di vetru. Erani capaci di aduprà u vetru chjaru o vetru macchiatu per fà e lampi di moschea.

In Europa, fabricazione di vetru apparsu relativamente tardi. Nanzu circa à u XVIII seculu, l'Europeani cumprati vetrali di viaghju da venedi. Questa situazione hà diventatu megliu cù i 18u seculu europeiali RavensCroft hà inventatu un trasparente u vetro gradualmente cambiatu, è e industria di produzione di vetru Flexamente in Europa.

Cava

Tempu post: Apr-01-2023